گزارشی از «همایش زیارت پژوهی با محوریت زیارت غدیریه» در قزوین

۰۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۹ کد : ۷۲۸۲۲ ستادی معاونت فرهنگی اخبار برگزیده
همایش بین‌المللی «زیارت‌پژوهی با محوریت زیارت غدیریه» شنبه دوم تیر ماه در سالن امیرکبیر دانشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.
گزارشی از «همایش زیارت پژوهی با محوریت زیارت غدیریه» در قزوین

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی استان قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین در همایش بین‌المللی «زیارت‌پژوهی با محوریت زیارت غدیریه» که شنبه دوم تیرماه در سالن امیرکبیر دانشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مناسبت این محفل زیارت غدیریه است، مقدم به این برنامه ما در ایام انتخابات هستیم که بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است؛ چقدر زیبا می‌شد محفل را این‌طور تعریف می‌کردیم و در جست‌و‌جوی انتخاب فرد اصلح در سخن رسول(ص) در غدیر خم و در زیارت غدیریه بودیم.

وی با بیان این نکته که اگر در این همایش دیدگاه خود را گسترش می‌دادیم جنبه به روز بودن را نیز رعایت کرده بودیم، اظهار کرد: امروز مهمترین نکته که باید هر مسلمانی به آن توجه داشته باشد مسئله مقاومت اسلامی است و همه گفته‌های ما و بیانات مختلف باید به این مسئله به عنوان اساسی‌ترین مسئله جهان اسلام گره بخورد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امروز با آفتی رو‌به‌رو هستیم و آن این است که زیارتنامه را به سمت اهل قبور می‌بریم که نباید به زیارتنامه خواندن به چشم صرفاً یک کار دینی دارای ثواب نگاه کرد. محتوای زیارت و چشم‌انداز این زیارتنامه هویت‌سازی است و هویت آن کسی که زیارت می‌کنیم را نشان می‌دهد که اگر هر کدام از اینها مورد غفلت باشد اشتباه است.

وی تصریح کرد: زیارتنامه هویت کسانی است که زیارت می‌کنیم و هویت‌ساز برای زیارت‌کننده‌ها است و این وصل شدن به آن‌ها که اصالت دارند برای ما نیز اصالت می‌آورد همان‌طور که در زیارت وارث خیلی شیوا و محسوس بر این امر تأکید شده است.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به دیدگاه امام حسین (ع) در خصوص بیعت نکردن با یزید ادامه داد: پیوند گرفتن با اهل‌بیت(ع) یک مسئله ادامه‌دار است همانطور که سیدالشهدا(ع) در اولین مواجهه با عدم بیعتشان با یزید فرمودند هرکس با ایشان همانندی دارد با هر کس از جنس یزید است بیعت نمی‌کند و این برای ما صراط مستقیم می‌سازد و جهت ما را معین می‌کند.

وی با اشاره به اسناد معتبری که زیارت غدیریه را تأیید می‌کنند گفت: زیارت غدیریه از نظر سند در کتب معتبر از قرن ۷ وجود دارد و راویان معتبری آن را نقل کردند و امثال شیخ عباس قمی می‌فرمایند که این زیارت نامه بی‌نظیر است و نیز دو نفر از نواب خاص سلسله سند را مستحکم می‌کند. نکات و آموزه‌های فراوانی در زیارت غدیریه وجود دارد اما نکته اهم در مورد این زیارت‌نامه این است که بیش از ۲۰۰ خصلت از امیرالمؤمنین(ع) در آن بیان شده است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: امام هادی(ع) مثل امام سجاد(ع) می‌خواهد راه را برای شیعیان معین کند و در قالب زیارت و دعا و در پوشش تقیه و در ادبیات زیارت نکات خود را بیان می‌کند و این روش امام همه آنچه را که باید، به من و شما برسانند رسانده است.

وی ادامه داد: ریشه مقاومت اسلامی در اخلاق و ویژگی‌ها و معانی مرتبط با امیرمؤمنان(ع) است. مصداق اتم صراط مستقیم امیرالمؤمنین(ع) است و وقتی از «صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» صحبت می‌کنیم، ولایت بالاترین نعمتی است خداوند به انسان عطا فرموده است. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: بین کسانی که در راستای اراده خدا حرکت می‌کنند و بین آن‌ها که در حزب شیطانند تفاوت وجود دارد، حزب خدا به امید و توفیق عمل می‌کنند و حزب شیطان دائم می‌گوید نداریم و هیچ نیستیم و ناامیدی را ترویج می‌کنند لذا بیان پیروان مسیر الهی ادبیات مقاومت است.

سلامت تشیع مدیون آموزه‌های امام هادی(ع) است

محمدحسن ظریف‌منش، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر نیز در این همایش بین‌المللی گفت: شعار دهه امامت و ولایت امسال «امیرالمؤمنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» است. لازم است به جای سبک زندگی مسموم و الگوگیری از شخصیت‌ها و آموزه‌های شرق و غرب که دست ساخته انسان است و ما را به ذلت می‌کشاند در زندگی، در تربیت و در امنیت و در دفاع، امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان الگو انتخاب کنیم و فراموش نکنیم که ایشان در زندگی اجتماعی هم الگو هستند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر بیان کرد: از شعار امسال استقبال خوبی به عمل آمده است و لازم است بزرگان نیز در تولید ادبیات مرتبط تلاش کنند و این ادبیات را به سطح جامعه ببرند و همه به این امر توجه کنند، باید از امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) و رسول‌الله(ص) تبعیت کنیم تا آغازگر حرکت نو در مسیر تحول تمدن اسلامی باشیم.

وی اظهار کرد: غدیر یک واقعه مسلم تاریخی است اما از این دست وقایع که به نقطه عطفی در تاریخ بدل می‌شوند بسیار انگشت شمار است. غدیر نقطه عطف تاریخ بشر و اسلام و نیز تعیین مسیری جدید برای بشر است. غدیر یک حقیقت جاری است و نمی‌توان آن را در دسته توصیف و یا یک درس نامید بلکه حقیقتی است که همه ما به آن محتاجیم و در واقع عطیه‌ای الهی است.

این مسئول با بیان اینکه در خصوص واقعی غدیر دو نگاه مختلف وجود دارد تصریح کرد: دو نگاه به واقعه غدیر وجود دارد اول اینکه روز اکمال دین است و باید آن را جشن بگیریم چرا که روز شادی اهل بیت(ع) نیز هست، این دیدگاه درست و لازم است اما غدیر نه فقط برای شادی که به ما می‌گوید چگونه باید تبعیت کنیم.

ظریف‌منش گفت: غدیر بعد حکومت و مردم‌سالاری دینی و حکومت، امر آسمانی را در خود دارد و طرح کلی اسلام برای مدیریت جامعه است، اگر غدیر در زندگی ما جهت دهنده است باید اندیشه‌ورزی داشته باشیم و در کنار آن معرفت و آموزه‌های علوی را پیگیری کنیم چرا که معرفت محبت می‌آورد و هر دوی این‌ها موجب تابعیت می‌شود.

وی با اشاره به زندگی با برکت امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: امام هادی(ع) مبارزه با طاغوت را رواج داد و فرزند غدیر بود همچنین مدیریت جامعه شیعی را در شرایطی که باید با انحرافات مقابله می‌کرد بر عهده داشت و این مدیریت را با سلامت کامل انجام داد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: زیارت نامه‌هایی که از امام هادی(ع) به جای مانده همراه با تکریم معصومین و اعلان عمومی برای پیروی از آن‌ها و نیز بیان عضویت در جبهه حق و مرزبندی با دشمنان است.

وی با بیان این موضوع که باید از زیارتنامه‌ها هویت بگیریم، گفت: زائر ارکان اعتقادی خود را در زیارتنامه باز می‌یابد و شناخت خود را گسترش می‌دهد. در زیارت استحکام ارتباط با خدا اتفاق می‌افتد و ارتباط فکری و قلبی با امام در ادامه آن قرار دارد همچنین ارتقاء معنویت و مشخص کردن الگوی رفتاری در طی زیارت شکل خواهد گرفت.

ظریف‌منش با تأکید بر این موضوع که دو میراث گرانبهای امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه است، تصریح کرد: هر دو زیارت از نظر معنا دربردارنده معانی ژرف و عمیق اعتقادی، سیاسی و اخلاقی هستند و دیگر اینکه از جنبه فصاحت و بلاغت کم‌نظیرند.

وی بیان کرد: مفاهیم قابل توجهی در زیارتنامه‌ها وجود دارد از جمله بیان مسائل اعتقادی، اظهار عبودیت به درگاه الهی، اظهار ایمان به رسالت پیامبر و ضرورت تبعیت از او، بازگویی پیوندهای زائر و امام، طرح آرمان‌های والا، اعلام مواضع اعتقادی، تجدید میثاق با امام عصر(عج)، برائت از دشمنان و تأکید بر مقام ولایت و رهبری اهل بیت(ع) در همه زیارت‌نامه‌ها دیده میشود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر  در پایان گفت: زیارتنامه‌ها بیانیه اعتقادی شیعه هستند و یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند که اگر به آن‌ها توجه کنیم می‌بینیم که معانی لطیف و عالی دارد که خاستگاه آن‌ها روح بلند و خداگونه ائمه(ع) است و محتوای زیارتنامه‌ها نیز معرفت افزاست بنابراین ما در قبال زیارت نامه‌ها وظیفه ترویج در جامعه و قرائت به منظور بهره‌مندی، شرح و تبیین مضامین، اندیشه‌ورزی و پژوهش و ترجمه و نشر آن در جهان را به عهده داریم.

اعتبار پژوهی، تربیت پژوهی و معرفت پژوهی از محورهای اصلی این همایش هستند

در ادامه، محمد مولوی، دبیر علمی این همایش بین‌المللی گفت: زیارت غدیریه از زیارات معتبر ما است که توسط امام هادی(ع)، زمانی که به دستور خلیفه وقت راهی سامرا بودند و در روز غدیر در نجف توقف داشتند بیان شده است.

وی با اشاره به این موضوع که زیارت غدیریه با اسناد معتبر به ما رسیده است، بیان کرد: این زیارت‌نامه دارای محورهای مختلفی از جمله تبری از دشمنان و تولی به دوستان و فضائل حضرت امیر (ع) است و نیز به ۳۰ آیه از قرآن کریم که در آن‌ها به فضائل امیرمؤمنان(ع) بیان شده، اشاره دارد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی زیارت پژوهی با محوریت زیارت غدیریه خاطرنشان کرد: ما در این همایش به دنبال گزارش داده‌های روایی در فضائل امیرالمومنین(ع) هستیم و بنا بر اهمیت ارتقای سطح تعالیم زیارت‌نامه‌های اهل بیت(ع) این همایش ادامه خواهد یافت و هم اکنون نیز در ۲ پژوهشکده کشور با نگاه‌های مختلفی به این موضوع پرداخته می‌شود.

وی گفت: اختتامیه این همایش در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد و در این مدت آثار و مقالات را به طور چکیده در شهریور ماه و اصل مقالات را تا آذر ماه دریافت خواهیم کرد و در این مدت مقالات بین‌المللی نیز اخذ خواهد شد و این همایش بر چهار محور فعالیت خواهد کرد.

مولوی تصریح کرد: اعتبار پژوهی، تربیت پژوهی، معرفت پژوهی و فضائل علوی محورهای این همایش خواهد بود و تا خرداد ماه آینده سلسله نشست‌هایی در این موضوعات خواهیم داشت تا سطح فرهنگ و زیارت پژوهی به شکل علمی ارتقا یابد؛ فعالیت‌ها و سلسله نشست‌های این همایش در مدرسه مجازی پیگیری خواهد شد.

غدیر پیوند دین و سیاست را به ما نشان می‌دهد

سیدعلی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، نیز در ادامه این مراسم گفت: برای اینکه به معرفت و عبودیت برسیم خدا حقی بر گردن ما و ما هم نسبت به خدا حقی داریم. آنچه خدا برایمان مقدر کرده این است که خدا را بشناسیم، خدا هم باید زمینه‌های این امر را مهیا کند و ارسال رسل و تعیین امامت این مسیر را مشخص می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما غدیر را سرآغاز اثربخش این ریل‌گذاری می‌دانیم و شناساندن غدیر بهترین فرصت برای بازخوانی این حقیقت است و تنها از مسیر ولایت به تعالی انسان می‌رسیم و وضعیتی که امروز ادامه دارد به علت قدرت‌طلبی برخی صحابه روی داده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به تدوین مقاله «غدیر و بحران مخاطب» که در این دانشگاه در حال تکمیل و تدوین است، گفت: باید به این موضوع توجه کرد که نتوانسته‌ایم مخاطب بیانات اولیای الهی و اهل بیت (ع) را پیدا کنیم و این ۲ سرنخ را به هم وصل نماییم، دغدغه جدی ما این است که امامت را خوب درک کنیم و این بحران هنوز ادامه دارد.

وی در پایان با اشاره به این مسئله که غدیر سرآغاز واقعی تاریخ است، تصریح کرد: سرآغاز حقیقی تاریخ ولایت تکوینی و اوج آن که در انسان قرار داده شده را باید غدیر دانست و لازم است این فلسفه بازخوانی شود. غدیر پیوند دین و سیاست را به ما نشان می‌دهد و شبهه جدایی و اینکه آیا با هم در یک راستا هستند را پاسخ می‌دهد؛  غدیر گواه این امر است که بین دین و سیاست جدایی وجود ندارد و این امر فلسفه حکمرانی اسلامی نیز است.

انتهای پیام 

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی استان قزوین بنیاد غدیر جهاددانشگاهی قزوین استان قزوین قزوین زیارت غدیریه


نظر شما :