رئیس پارک علم و فناوری قزوین :
جهاددانشگاهی اولین نهاد تبدیلکننده علم به ثروت است
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قزوین؛مصطفی مافی اظهار کرد: جهاددانشگاهی جزو اولین نهادهایی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف تبدیل علم و دانش به محصولات فناورانه شکل گرفت؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی همواره تحت تحریم دشمنان قرار داشتیم که تشکیل جهاددانشگاهی و جهادخودکفایی موجب شد از ظرفیت موجود در دانشگاهها استفاده شود.
وی ادامه داد: شاید بتوان گفت که جهاددانشگاهی اولین نهاد تبدیلکننده علم به ثروت است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفت به همین خاطر است که بیشترین همخوانی را با پارکهای علم و فناوری دارد.
رئیس پارک علم و فناوری قزوین خاطرنشان کرد: توسعه فناوری بارزترین وجه جهاددانشگاهی است موضوعی که در پارکهای علم و فناوری به آن توجه شده است؛ شاید بگویند این ۲ نهاد با هم موازی هستند اما به نظرم تفاوت دارند چون جهاددانشگاهی در حوزه محتوا و پارکهای علم و فناوری در حوزه توسعه زیرساخت فناوری ورود پیدا کردهاند.
وی بیان کرد: برای مثال در بحث تجاری سازی، توسعه فناوری و نرم افزاری با جهاددانشگاهی همکاری داشته و ارتباط خوبی داریم و مباحث سخت افزاری و توسعه زیرساختهای فناورانه را در پارکهای علم و فناوری پیگیری میکنیم؛ البته جهاددانشگاهی در استان کرمانشاه، البرز و کرمان به پارک علم و فناوری ورود پیدا کردند.
مافی اشاره کرد: در کشورمان در حوزههای توسعه فناوری کمی عقب هستیم که با کار جهادی قابل جبران است، اگر با همین سرعت جلو برویم به نظر میآید نسبت به کشورهای توسعه یافته فاصله خواهیم داشت، این فاصله را تنها با کار جهادی پر خواهیم کرد، کار جهادی نیازمند برنامهریزی است و باید استانداردهای لازم را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: ظرفیتهای بسیاری در کشور وجود دارد وقتی میبینیم فارغالتحصیلان نخبه از کشور مهاجرت میکنند اگر شرایطی را در کشور برایشان فراهم کنیم میتوانیم با کمک نخبگان با کار جهادی فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کاهش دهیم.
رئیس پارک علم و فناوری قزوین اظهار کرد: در موضوعات فرهنگی تنها پارک ملی کشور پارک ملی صنایع دستی متعلق به جهاددانشگاهی است و شاید بتوان گفت این نهاد سرمدار و لوکوموتیو توسعه فناوریهای نرم، خلاق و صنایع دستی در کشور است؛ ما هم از ظرفیت آنان در مرکز نوآوری فرهنگ و هنر استفاده خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: در سایر حوزهها نیز به نظر نیازمند تبلیغات بیشتر است احساس میکنم جهاددانشگاهی حتی شاید آنطور باید و شاید خدماتی که ارائه میدهد را کمتر برای مردم تشریح کرده است، اگر جای مدیران جهاددانشگاهی بود سلسله برنامههایی با صداوسیما طراحی میکردم طی سالیان گذشته جهاددانشگاهی و جهادخودکفایی در تلویزیون معرفی میشدند اما در سالهای اخیر این معرفی کاهش یافته است که باید بیشتر تبلیغات انجام شود.
مافی تأکید کرد: پژوهشگاه رویان در کل دنیا شناخته شده است شاید جالب باشد اما افکار عمومی ما کمتر آن را میشناسند، جهاددانشگاهی قزوین مرکز درمان ناباروری راهاندازی کرده است اما تبلیغات محیطی محدود بود و ظرفیت برای افزایش تبلیغات و معرفی آنان وجود دارد.
رئیس پارک علم و فناوری قزوین در پایان متذکر شد: جهاد دانشگاهی در حمل و نقل ریلی و خدمات پزشکی خوب ورود پیدا کرده است اما در حوزه خدمات مورد نیاز صنایع کوچک و متوسط بازار بزرگی وجود دارد که جهاددانشگاهی باید و شاید در این حوزهها برنامهای نداشته است.
نظر شما :